Ekologia, Kuchnia, Podkast Sianko, Zdrowie,

Wegetarianizm – wszystko, co powinniśmy wiedzieć #004 Sianko

Też zauważyłaś, że ostatnio wegetarianizm stał się bardzo popularny? Jak myślisz, czy to tylko modna dieta, która niedługo zostanie zastąpiona czymś innym? Mam nadzieję, że to nie trend, a ścieżka, którą coraz więcej osób wybiera świadomie z pożytkiem dla zdrowia i planety. Jednak o diecie bezmięsnej krąży wiele mitów opinii i wyssanych z palca teorii. W tym odcinku podcastu Sianko, staramy się wyczerpać temat i powiedzieć Wam wszystko, co powinniście wiedzieć o wegetarianizmie.

Każdy z nas jest inny

Ten odcinek jest zbiorem faktów i informacji potwierdzonych przez badania naukowe, jednak zawsze pamiętaj, że każdy organizm jest inny. To, że coś służy jednej osobie nie oznacza, że będzie dobre dla wszystkich. Jednak to, co jest powtarzane przez lekarzy to powszechna opinia (potwierdzona naukowo), że “dobrze zbilansowana dieta wegetariańska oraz wegańska mogą być stosowane przez ludzi na każdym etapie życia włączając dzieciństwo, okres karmienia czy ciążę”.

Tutaj znajdziesz potwierdzenia naukowe:
Stanowisko Harvardu
Artykuł BBC
Praca naukowa opublikowana przez American Diet Association

posiłek osoby, która przeszła na wegetarianizm

Książki warte przeczytania nie tylko przez wegetan

Wegetarianizm jest dobry

Jeśli chcesz doczytać więcej o rankingu najzdrowszych diet, możesz to zrobić tutaj. Wegetarianizm nie jest uwzględniony na tej liście, dlatego że nie ma jeszcze tak długotrwałych badań na temat tego stylu odżywiania.

Pamiętaj, że dieta wegetariańska to niekoniecznie dieta zdrowa.

Jeśli przed odejściem od mięsa powstrzymuje Cię wizja braku witaminy B12 konicznie przesłuchaj podcast, a dodatkowe informacje o tym micie możesz przeczytać w podlinkowanych tutaj badaniach. Prac naukowych na ten temat jest całkiem sporo, na pewno można dokopać się do kolejnych, ale wydaje mi się, że te, które znalazłam dosyć mocno wyjaśniają fenomen witaminy B12. Jeśli masz jakieś inne, potwierdzone informacje na temat tego składnika w pożywieniu możesz podzielić się nimi w komentarzu.

Czy znasz zalecenia WHO dotyczące spożywania mięsa?

Możesz też poczytać raport FAO, który opowiada o tym, że wegetarianizm jest jednym ze scenariuszy naszego żywienia w przyszłości.

Co jest złego w mięsie?

Powszechnie dostępne mięso z supermarketów jest słabej jakości. Producenci drobiu czy wieprzowiny starają się jak mogą, żeby obniżyć koszty produkcji, co skutkuje m.in. krytycznie małą przestrzenią do “życia” zwierząt chowanych na rzeź. Często podaje się tym zwierzakom liczne lekarstwa i silne antybiotyki i hormony, które następnie są zjadane razem z ich mięsem przez ludzi.


Jeśli jesz mięso postaraj się, żeby dla Twojego zdrowia było ono dobrej jakości. Słyszałaś kiedyś o wołowinie kobe? To najlepszy przykład tego, że dobrze traktowane zwierzęta to gwarancja dobrej jakości mięsa.

Jakie są roślinne zamienniki mięsa, o których warto wiedzieć przechodząc na wegetarianizm?

  • Tofu
  • Fasola, groch, soczewica (strączki)
  • Pestki dyni, słonecznika, ziarna konopii
  • Orzechy ziemne i inne
  • Płatki drożdzowe
  • Quinoa, kasza orkiszowa, kasza jęczmienna (kasze)
  • Pyłek pszczeli
  • Jajko
  • Dobrej jakości nabiał w niewielkich ilościach
  • Gotowe zamienniki dostępne w sklepach

Podsumowanie

Na koniec polecam jeszcze ten artykułu, w którym możesz się dowiedzieć o różnych motywacjach do przejścia na wegetarianizm. I gorąco zachęcam do wybrania się do sprawdzonej, fajnej knajpki, gdzie możesz zjeść wege posiłek. To na pewno bardziej Cię przekona, bo wegetarianizm jest pyszny, kolorowy, pełen zapachów i zdrowia! Podziel się w komentarzu ulubioną restauracją, gdzie serwują dania baz mięsne, a jeśli mieszkasz w Trójmieście chętnie wybiorę się z Tobą do moich ulubionych i sprawdzonych miejsc 🙂

0no comment

writer

Nigdzie mi się w życiu nie śpieszy :) Piszę o tym jak udało mi się to osiągnąć i o tym co dla mnie ważne: zdrowie, natura i jedzenie.